Köp & villkor
INNAN KÖPET
OBS! En sökning på registreringsnummer garanterar inte att delen passar till just din bil.
*Kontrollera alltid att delen har rätt artikelnummer för din bil
* Uppge ditt registreringsnummer (eller chassienummer/VIN om svensk registreringsnummer saknas)
* Uppge originalnummer och/eller artikelnummer. Informationen finns på din artikel som ska ersättas, antingen stansad eller med etikett. Fotografera gärna denna information och skicka till säljaren.
* Är du osäker på om delen passar så kontakta alltid säljare innan köp
* Om delen skall användas till ombyggnation/specialbygge eller till annat fordon än det som regnumret i ordern tillhör så måste detta anges under meddelande, i annat fall kan delen komma att ersättas med en del som passar till det registreringsnummer som angetts i ordern.
LEVERANSVILLKOR
Expedieringstiden kan variera och påverkas även av helger och helgdagar. Säljaren kan inte garantera själva leveranstiden efter att ansvaret överlämnats till fraktbolaget.
NYDELAR
Vi har tyvärr inte möjlighet att ha alla våra nydelar på lager i vår butik samtidigt så om du vill köpa nydelar över disk så kontakta alltid säljare innan för att säkerställa så att just den delen finns hemma. Har vi inte delen hemma i vår butik så kan vi oftast få hem den senare samma dag alternativt dagen efter.
RETUR
Vid retur av en vara så ska medskickad retursedel fyllas i korrekt och bifogas tillsammans med varan. Eventuell returfrakt står köparen för. Returer utan korrekt ifylld retursedel behandlas ej.
ÅNGERRÄTT
Ångerrätten regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Ångerrätten gäller inte för näringsidkare. Som konsument har du 14 dagars ångerrätt och ångerfristen börjar löpa den dagen efter du tagit emot varan. Du har rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning. Du har också rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) förbehåller sig säljaren rätten att göra värdeminskningsavdrag på beloppet som ska återbetalas. Kontakta säljaren innan du skickar tillbaka varor eller följ medföljande instruktioner. Du ska utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostad lämna eller sända tillbaka varan till säljaren.
Vid åberopande av ångerrätt:
* Kontakta och informera säljaren inom 14 dagar från det att du har mottagit varan.
* Returnera varan med kartong och det avsedda inneremballaget snarast efter att du meddelat säljaren om att avtalet frånträds och följ säljarens instruktioner gällande retur.
* Fyll i och bifoga retursedel (returer utan korrekt ifylld retursedel behandlas ej).
* Spara ditt kvitto på försändelsen som bevis på att du skickat tillbaka varan.
* Vid retur av kurrant vara tas en expeditionsavgift ut på 10% av detaljpris.
* Återbetalning sker senast inom 14 dagar från det att varan mottagits av säljaren eller då konsumenten kan visa att varan har skickats tillbaka. Säljaren löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. Du står för returfrakten. Ångerrätt gäller ej artiklar som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål som resulterar i att artikeln inte kan säljas på nytt.
REKLAMATION
För att kunna reklamera ett fel (exempelvis fel på vara, felleverans, transportskada) måste du göra detta inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. Vid reklamation som sker efter att sex månader passerat råder istället omvänd bevisbörda, vilket innebär att du som köpare måste bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel.
TRANSPORTSSKADOR
Om den levererade artikelns transportemballage uppvisar skador ska du be transportören eller expediten att göra en anmärkning innan du kvitterar ut paketet. Behåll även allt emballage vid skada. Ta bilder på det skadade emballaget innan uppackning av varan. Varan ska därefter packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Ibland kan en leveransskada vara osynlig på emballaget medan artikeln kan ha tagit skada. Anmälan om skadat gods ska utan dröjsmål anmälas till säljaren.
BEGAGNADE ARTIKLAR
Säljaren ansvarar för att informera dig om artikelns kvalitet. När det gäller en begagnad vara får du acceptera att den kan ha vissa brister utan att vara felaktig enligt lagen. Men om artikeln har fel som säljaren inte informerat om eller som du inte kunnat upptäcka vid köpet ska säljaren åtgärda felet eller ge dig prisavdrag.
DEFEKT VARA
Majoriteten av alla artiklar är kvalitetskontrollerade men säljs i befintligt skick. Kvalitén på artikeln redovisas i svarslistan samt inne i artikelinformationen. Säljaren ansvarar inte för så kallade medföljande slitagedelar/förbrukningsdelar/kringutrustning som kan ingå i den köpta bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis spännrullar, remmar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg, spridare osv. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Artikeln ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs – enligt tillverkarens rekommendationer – att slitagedelar byts ut i samband med att artikeln monteras. Att artikeln monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och vilka slitagedelar som ska bytas ut. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård eller liknande efter tidpunkten för artikelns avlämnande.
OUTLÖSTA FÖRSÄNDELSER
Paket ligger på utlämningsstället i 7 dagar om inget annat informeras. Om försändelsen inte hämtas ut skickas den tillbaka till säljaren. Säljaren förbehåller sig rätten att ut en avgift för outlösta försändelser.
AVBESTÄLLNING AV VARA
Så länge artikeln ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt på Bildelsbasen.se.
STOMAVGIFT
Stomavgift kan förekomma på vissa delar så som; motorer, katalysatorer, partikelfilter m.m. När du beställer en del med stomavgift så debiteras avgiften vid beställning och vid retur av din gamla del så återbetalas hela avgiften. Vi står för eventuell returfrakt av stommen.
GARANTIER
Om ej annat är överenskommet så gäller följande:
Motor/växellåda/diferential: 6 månader eller upp till 1000mil.
Övriga delar utom eldetaljer: 1 månads garanti.
Eldetaljer omfattas ej.
För att garanti ska gälla måste delarna vara monterade av auktoriserad bilverkstad i enlighet med biltillverkarens rekommendationer. Underlag på montering kan krävas.
Vid garantiärende så ersätts defekt del, eventuell kostnad för i/ur montering samt stilleståndskostnad ersätts ej.
Vid tvist med konsument följer säljaren Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.
Vi är en kontantfri anläggning.
Betalning kan ske via faktura eller bankgiro.
Dessutom även kortbetalning via internet.
Inrikesbetalning
Bankgiro: 5127-3191
Utrikesbetalning
Bankgiro: 5127-3191
IBAN: SE3495000099604218754440
BIC code: NDEASESS
I övrigt tillämpar vi SBR:s gemensamma regler och regulationer för reklamationer och bytesrätt.
Leverans
Egna bilar kör mellan Örebro-Stockholm 2-3 dagar per vecka. För övriga landet anlitas Postens företagspaket eller bussgods.
Returer
Fyll i formuläret nedan och klicka på skicka. Du kommer att få en kopia på din reklamation i din mail av oss, som du bifogar med din retur.
*Obligatorisk uppgift